פרקטיקום: עמדות עובדים כלפי הארגון

27 במרץ 2013 | נכתב ע"י

על עצמי: היי, שמי כרמית דיוקר כהן, בכתיבת מילים אלו אני מסיימת את התואר השני במנהל עסקים (M.B.A), התמחות בניהול משאבי אנוש, במכללה למנהל. כיום אני מנהלת תפעול בחברה לייעוץ פנסיה והשקעות. אמנם אינני עובדת בתחום משאבי אנוש, אך אני חושבת שלא משנה באיזה תחום אתה עוסק, עולם משאבי אנוש בוודאות משתקף בתוכו.

מטרת האבחון: בפגישה עם נציגת הארגון הועלה מושג של "מחוברות" עובדים. המטרה הייתה ללמוד כיצד העובדים חווים את הקשרים, מידת האמון, הנגישות, הפתיחות והקרבה למנהל בארגון. לצורך כך, בניתי שאלון חצי מובנה שכלל שאלות בנוגע לאווירה, למידע, לתפקיד, לקידום והכוונה וכן שביעות רצון העובדים.

תהליך האבחון: במסגרת הפרקטיקום ראיינתי כ-15 עובדים ומנהלים בשני סניפים במגוון תפקידים. המטרה הייתה לנסות ולהבין איך הארגון נתפס בעיני העובדים – הן הזוטרים והן בהנהלה. לאחר ביצוע הראיונות בוצע תהליך של ניתוח ועיבוד של הנתונים לכדי קטגוריות ברורות ומסודרות. ניתוח הממצאים העלה מספר אלמנטים מרכזים בנוגע לקשרים של העובדים עם המנהל והשפעתם, לאפשרויות הפיתוח והקידום של העובדים ולדימוי הארגון, כפי שנתפס על-ידי העובדים. בסופו של דבר נתונים אלו הוצגו בפני נציגי הארגון.

מה למדתי: אחת ההגדרות למחוברות עובדים הינה: "מצב פסיכולוגי בו עובדים חשים אינטרס פנימי בהצלחת החברה, הם בעלי מוטיבציה ונכונות לתפקד ברמה מעבר לציות התפקיד. מחוברות סוללת ומניעה מאמץ אישי מוגבר, המביאה עובדים לרמות ביצוע גבוהות, להעלות את הרעיונות שלהם ומחויבות אמיתית להצלחה של החברה" (Mercer, 2007). עבודת הפרקטיקום אפשרה לי לבחון את מושג המחוברות על היבטיו השונים. מתוך הממצאים ניכר כי בסיס ההתייחסויות של העובדים הוא בעיקר לרמה המקומית ופחות לרמה הכלל ארגונית, דבר זה  עשוי להשליך על מחוברות העובדים לארגון ועל מידת המוטיבציה שלהם.

כמו כן, במחקרם של Watkins & Marsick (מתוך Egan, Tang & Bartlett, 2004) נמצא כי בארגונים אשר תעדפו את תהליך הלמידה והפיתוח, נמדדה מידה גבוהה של שביעות רצון בקרב העובדים, פרודוקטיביות ורווחיות. מעבר להשפעות על המוטיבציה הכללית של העובדים, מבנה תהליכי הלמידה של העובדים עשוי לייצר מכוונות התנהגותית, שיש לה השלכות על החיבור לארגון, על תרבות הלמידה בארגון ברמת המקרו, ועל תחושת האופק הקידומי של העובד.

בנימה אישית: האפשרות להיכנס לארגון, אשר פותח את דלתו ואף נכון לקבלת הממצאים מקנה לך הרגשה חמימה. זו הזדמנות נדירה ללמידה מעשית. נהניתי ולמדתי רבות מהתהליך ואני בטוחה כי למידה זו תלווה אותי בהמשך דרכי המקצועית.