פרקטיקום בנושא שינוי ארגוני

28 בינואר 2013 | נכתב ע"י

מי אני: שמי נועה שפייזר. מסיימת בימים אלו תואר שני במנהל עסקים (MBA), התמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש במכללה למנהל. היום אני עובדת כמנהלת פרויקטים בחברה ביטחונית מובילה. הבחירה בלימודי מנהל עסקים והתמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש הייתה לי טבעית כהמשך לתואר ראשון בפסיכולוגיה שברשותי. תואר שני זה משלב את שתי האהבות שלי – פסיכולוגיה והעולם העסקי ומקנה הבנה טובה יותר של המתרחש היום במשק.

רקע: עוד בתחילת הלימודים בתואר השני ידעתי כי קיימת אפשרות לעבודת פרקטיקום דרך המכללה וידעתי כי מבחינתי זו חובה. בסמסטר האחרון נבחר עבורי ארגון בו ערכתי את האבחון הארגוני, ויכולתי לתרגל ולהעמיק את הכלים שרכשתי לאורך התואר. תהליך האבחון נעשה בשיתוף מנחה שעזרה לי לראות את הארגון דרך עיניים מנוסות ועתירות ידע.

מטרת האבחון: הארגון שנבחר לביצוע הפרקטיקום הינו ארגון גדול ומוביל בתחומו. הארגון עבר שינוי מבני וארגוני, ומטרת האבחון שלי הייתה לבדוק כיצד שינוי זה השפיע על הארגון, לאתר נקודות לשימור ושיפור, ולהפיק מסקנות הנוגעות לתהליכים עתידיים בארגון. השאלות ששימשו אותי באבחון כללו שאלות על תהליך השינוי עצמו, הרגשות הצפים ועולים לאור השינוי, והצעות לשיפור והובלת תהליכי שינוי עתידיים.

תהליך האבחון: תהליך האבחון כלל ראיונות של כחמישה עשר עובדי ארגון, ביניהם מנהלים ועובדים "פשוטים". היה מעניין מאוד לראות את תפיסת השינוי דרך עיניים בדרגות שונות. לאחר שאספתי חומר משלל הראיונות שערכתי, מיינתי את הנקודות שעלו לנושאים ותתי נושאים, מה שעזר לי לקבל תמונת מצב ברורה יותר על המתרחש בארגון. לאחר שלב המיון נערך שלב הניתוח, במהלכו, בעזרת המנחה שליוותה אותי לאורך כל התהליך, עלו שאלות לדיון, מסקנות והצעות לשיפור.

מה למדתי (על קצה המזלג): ברמה האישית למדתי כי עבודתו של היועץ הארגוני אינה פשוטה כלל. תהליך הכניסה לארגון לוקח זמן ודורש סבלנות ואסרטיביות והבנה כיצד לשלב בין השניים. למדתי כי תהליך האבחון דורש ירידה לפרטים וראיה בין השורות. הבנתי כי חשוב להגיע לאבחון ממקום של צניעות והבנה כי אתה כיועץ זר לארגון ולמתרחש בנימיו ובחדרי חדרים.

ברמה התיאורטית למדתי את המונח Sense making. על פי מחקרם של רייצ'ס וואנוס ואוסטין (1997) תהליך שינוי ארגוני יכול לייצור תחושות של בלבול, ציניות וסקפטיות בקרב עובדים. תחושות אלו עולות כאשר שינוי מתנהל ללא הכנה מקדימה מספקת, שמסבירה מדוע השינוי הכרחי ו/או כאשר מכריזים על שינוי אך העבודה היומיומית של העובדים נשארת דומה או זהה לזו שלפני השינוי. מסתבר שעריכת שינוי מבני בארגון אינו דבר של מה בכך, ודורש הכנה מקדימה ועבודת תקשור מתמדת לאורך כל התהליך.

בנימה אישית: הפרקטיקום מסתכם עבורי כחוויה מדהימה. התהליך שעברתי סיכם את לימודי בצורה מעשית ונתן לי הבנה טובה של "מה הוא יועץ ארגוני". למדתי להשתמש בכלים שהתואר העניק לי ורכשתי כלים רבים נוספים. שיתוף הפעולה עם המנחה היה מעולה, מה שסיפק לי תחושת ביטחון לאורך האבחון, ניתוחו והצגת הממצאים בפני הלקוח, והטמיע בי את הדרייב לעמוד בזמנים ולהצטיין.

לפי דעתי הפרקטיקום הוא בגדר "MUST" ללומדי תואר זה. מלמד, מעניק ומשפר.

תודה על ההזדמנות !