פרקטיקום בנושא הטמעת תהליכי למידה מתוקשבים

6 בדצמבר 2010 | נכתב ע"י

מי אני: שמי קרן בצלאל-פטל, סיימתי לאחרונה בהצטיינות את לימודי התואר השני במנהל עסקים (MBA), התמחות בניהול משאבי אנוש וייעוץ ארגוני, במכללה למנהל. הייתי עורכת דין בתחום ההיי-טק במשך 8 שנים וכיום אני עורכת את הבלוג "אנשים- זה כל הסיפור" (אותו אתם קוראים עכשיו). 

רקע: הפרקטיקום שלי נערך ברשות עירונית. התבקשתי לאבחן הטמעה של תהליכי למידה מתוקשבים בגני ילדים. קצת מפליא, כי בדרך כלל כשחושבים על תהליכי הטמעה של טכנולוגיה, חושבים על מערכות כבדות כמו SAP שעולות מיליוני דולרים. מסתבר שהסיפור הארגוני מורכב לא פחות גם בגני ילדים. מבחינתי, החיבור לנושא היה מיידי, לאור העבודה שיש לי ילדים בגילאי הגן וסוגיית תקשוב גני הילדים, על היבטיה השונים, מעניינת ומסקרנת אותי. 

מטרת האבחון: ברשות העירונית חשו, כי מושקעות תשומות רבות בנושא תקשוב גני הילדים בעיר, אך התפוקות לא היו בהתאם. העירייה ביקשה להבין אם היא משקיעה נכון ומניין נובע הקושי בהטמעת התקשוב בגני הילדים. הפרויקט, כך מבחינתה, היה צריך לתת קריאת כיוון- איפה העירייה עומדת בתהליך השינוי אותו היא מבקשת להטמיע.

תהליך האבחון: התהליך היה מעניין ומגוון. ראיינתי גננות מגנים שונים ברחבי העיר, מפקחות מטעם משרד החינוך ואת נציגי הרשות. לגננות, למפקחות ולנציגי הרשות בנינו (המנחה שלי בפרקטיקום ואני) שאלונים שונים. השאלונים כללו התייחסות לתפיסת המרואיין את נושא התקשוב ולתפיסת המרואיין את בעלי העניין השונים בנושא התקשוב (הרשות, משרד החינוך והמפקחות, הורי הגן וילדי הגן). לאחר קריאת הראיונות, עיבדתי בהנחיית ובהדרכת המנחה את הנתונים, תוך שאני נעזרת בתיאוריה לבניית מודל, והצגתי את הממצאים לרשות.

מה למדתי (על קצה המזלג): בגדול, תהליכי אבחון הם תהליכים מורכבים שכן בעיניי כל מהותם אחת- בני אדם, ואנחנו, כידוע, יצורים מורכבים. יש לארוג בזהירות ראיונות מתאימים, להתמודד עם בעלי עניין שונים, להביא אנשים למצב שבו יחושו נוח מספיק על מנת לשתף פעולה ולהתמודד עם דילמות אתיות שמתעוררות. מורכב, נכון, אבל בעיקר מאתגר ובסופו של יום, מעניק תחושה טובה של עשייה.   

באשר להטמעת טכנולוגיה בארגונים (כאמור, נושא הפרקטיקום שלי), הרי על פי מאמרם של Orlikowski & Hofman, השינויים הקשורים ליישומים טכנולוגיים מהווים תהליך מתמשך היוצר אתגרים והזדמנויות שאינם בהכרח נחזים מראש או ניתנים לצפייה מראש ולכן תהליכי הטמעה הם תהליכים מתפתחים בהתאם לטכנולוגיה והאילוצים וההזדמנויות. תהליך שינוי נמשך דורש תמיכה והקצאת משאבים נמשכת כדי לסגל הן את הארגון והן את הטכנולוגיה לתנאים המשתנים של הארגון, לשינוי במנהגים וביכולות הטכנולוגיות.

בנימה אישית: בעבורי, חווית הייעוץ בפרקטיקום היתה חוויה טובה ומעשירה. למדתי המון וחשוב לא פחות- נהניתי מן התהליך. לדעתי, ישנם שני יתרונות ייחודיים לפרקטיקום- האחד, למידה והתנסות בשטח, שהם, בעיניי, הדבר האמיתי- אבחון, ניתוח, ייעוץ ומתן המלצות לגבי סוגיה שמתעוררת בארגון. השני– הנחייה אישית של מרצה מן המכללה לאורך כל הפרויקט- עבודה של אחד על אחד שמאפשרת למידה והעשרה מאנשים המומחים בתחומם. לסיכום, מומלץ בחום. נדרשות עבודה והשקעה, אך שכרם בצידם.