על ניהול ידע ופגישות במעלית

8 בדצמבר 2014 | נכתב ע"י

איך מנהלים ידע בארגון? מה עושים בפועל על מנת שיתחוללו תהליכי שיתוף, איך מזקקים ומבנים את הידע לעובדי הקו הראשון? על שאלות אלו ונוספות ענתה גברת מירי גריסרו, מנהלת הידע של מכבי שירותי בריאות בהרצאת אורח בקורס לניהול ידע ולמידה בתוכנית למוסמכים בבית הספר למינהל עסקים.

מירי

מירי סיפרה על תהליכים לניהול ידע במכבי, המתקיימים ומפותחים במשך כעשור. בהרצאה הוצג מגוון רחב של תהליכים בעלי תועלות שונות. למשל: תהליכי שיתוף ולמידה והתמקצעות בקהילות ידע, תהליכי שיתוף אינטראקטיביים סינכרוניים וא-סינכרוניים שייעודם למידה הדדית בין המטה לשטח והעלאת רעיונות ויוזמות חדשות. סוג אחר של תהליכים ממוקד בתמיכה בעבודה לעובדי הקו הראשון, קרי נותני השירות. בתהליכים אלו נדרש זיקוק והבניה של מידע בכדי שנותני השירות יקבלו מענה מהיר, נגיש ובהיר שיתמוך בהם בעבודתם.

תהליכים אלו מנוהלים עלי ידי כ-130 מובילי ידע שהם עובדי מכבי בנוסף על תפקידם. הרעיון הוא שמומחי התוכן הם אלו שינהלו את תהליכי ההעברה והשיתוף בידע ואילו את המתודולוגיות והתמיכה המקצועית והטכנולוגית תעניק מחלקת ניהול ידע.

בהרצאתה הציגה מירי נתונים מרשימים הנוגעים לשיעורי כניסות ושימושים באתרי הידע במכבי, ויחד עם זאת הסבירה שההטמעה מתרחשת כל הזמן. מבחינתה, הדגש כיום הוא על הנגשת הידע והמידע והעמקת היכולת של העובדים להגיע לכל פריט מידע או אדם העובד בארגון שהם זקוקים לעזרתו. כל זאת מתאפשר על ידי הטמעת השימושים במנוע החיפוש ובהבניה נכונה של המידע, כך שכל עובד יוכל להבין באופן אינטואיטיבי היכן ימצא את המידע הנחוץ לו.

נוכח ריבוי התהליכים והדוגמאות נשאלה מירי על ידי אחד המשתתפים: "איך את יודעת מה לעשות כשאת באה לעבודה בבוקר?" תשובתה הייתה – "התפקיד שלי הוא לעשות אינטגרציה בין תהליכים שקורים, כאשר האינטגרציה באה לידי ביטוי בידע המונגש  בפורטל (בלי קשר להיררכיה בתוך הארגון) והמטרה בפורטל היא להביא ידע מזוקק המותאם לכל עובדי מכבי. סדרי העדיפויות נקבעים לפי האג'נדה הארגונית, לכן, מבחינתי, זה עוזר להגיד לכולם שלום במעלית כי ככה מקדמים דברים"

אם אבקש לסכם תובנות מרכזיות מההרצאה הנוגעות לניהול ידע אוכל לומר:

  1. מדובר בתהליך ארוך ומשתנה בהתאם לצרכים של הארגון, ויש לפתח אותו כל הזמן.
  2. תמהיל תהליכי השיתוף והעברת ידע דורש פרקטיקות ומנגנונים שונים.
  3. כן הטכנולוגיה חשובה, אבל… אנשים זה כל הסיפור: מובילי ידע, עובדים מהשורה המשתמשים ומשתפים בידע. לכן, מומלץ לפגוש אותם במעלית ובכל מקום בארגון, לשוחח באופן בלתי אמצעי ולאתר צרכים והזדמנויות ולהניע תהליכים.