עיצוב המשרד והשפעתו על העבודה והעובדים

20 בנובמבר 2014 | נכתב ע"י

האם יש לכם משרד פרטי רק שלכם בו אתם מבלים את מירב שעות העבודה?  האם אתם יושבים בתא מתוחם בסגנון Open Space? מה יש לכם מול העיניים? מה אתם שומעים במהלך העבודה? האם המתחמים המעוצבים להפליא כמו משרדי גוגל הם צורת העבודה העתידית של המאה ה-21?

בפוסט שהכותרת שלו היא: Cubicles Are the Absolute Worst מוצגת סקירה קצרה על השפעות תפיסת המרחב הפתוח בארגונים (Open Space), להלן מספר התייחסויות מרכזיות לכתבה, עם מחשבות ותוספות:

מחקר שנערך לאחרונה על ידי Jungsoo Kim and Richard de Dear מצא שעבודה ב Open Space עשויה לתרום ליצירת קשרים בין עובדים, לעודד זרימת תקשורת, אינטראקציה ועבודת צוות. מאידך, עבודה במסגרת  Open Space  עשויה להשפיע באופן לא חיובי על העובדים בשל רעש והיעדר פרטיות. יתרה מכך, נמצא במחקר כי היתרונות של זמינות ו'קלות' האינטראקציה קטנים מההשפעות הלא חיוביות של רמת רעש מוגברת וירידה בפרטיות כתוצאה מתצורה משרדית פתוחה.

ואולי אלו "מחלות" המאה-21 שלא ניתן להימנע מהן? יש הטוענים שצרכי העבודה במאה ה-21 השתנו ומה שארגונים צריכים הוא זמן תגובה מהיר, הרבה מאוד שיתוף וזרימת תקשורת ומידע. כלומר, לא מדובר כאן בעיצוב גרידא כי אם בהבניית מרחבים בהם המידע והקשרים יכולים לנוע במהירות ובקלות.

בשנים האחרונות ניתן למצוא ברשת צילומים מרהיבים של משרדים מעוצבים, עם הסברים הנוגעים להשפעת העיצוב על תהליכי העבודה. למשל, הסבר המלווה את אחת התמונות טוען שהעובדים בפועל מבלים כ- 35% מהזמן שלהם במשרדם, ובשאר הזמן הם מצויים באינטראקציות שונות עם שאר העובדים (ברור שאמירה זו היא תלוית סוג העבודה). אולם, לצד המסרים הנוגעים למאה ה-21 חשוב להבין את המחירים של עבודה בחללים פתוחים, אחד מהם הוא הרעש שממנו סובלים העובדים. לא די שעובדים במאה ה-21 לוקים "בהפרעות קשב" דיגיטליות, גם סביבת העבודה שלהם עשויה להיות רועשת ומכבידה.

ואולי כדאי להתבונן על מקומות מפגש אחרים בהם ישנם תהליכים של העברת מידע, כמו הספרייה, וללמוד מהם? ספריות היום למעשה משתנות, הן אפילו נעלמות ונהפכות לוירטואליות. שינוי מדהים שחל בספריות הוא במבנה הפיזי שלהן ובייעוד שלהן.

במאמר על עתיד הספריות טוען Jason M. Schultz  מאוניברסיטת קליפורניה שספריות מאז ומתמיד מילאו שתי פונקציות מרכזיות:

  1. מקום בו אנשים יכלו להשיג מידע באופן חופשי.
  2. מרכזיים קהילתיים.

כיום המידע נהפך למקוון וזמין, ולכן הצד הקהילתי של הספרייה מקבל חשיבות רבה יותר. משום כך ספריות רבות משנות את העיצוב הפנימי שלהן כך שיוכלו לאפשר אינטראקציה בין האנשים הבאים לשהות בהן. למעשה, ספריות 2.0 יכולות להיות גם קהילות אנושיות ולא רק ספרים. יחד עם מאגרי מידע ענקים שניתן להגיע אליהם מרחוק, המבנה עצמו מתוכנן כך שיש בו חלל לשיתוף ושיח, חללים לשיחה, רהיטים רכים ומזמינים ואפילו מקום שמאפשר אכילה. מסתבר שמעוז ה- "נא לשמור על השקט" מתמוסס בחלקו.

כלומר, אם נסיק מהדברים שהוצגו – סביבת העבודה העכשווית  אמורה לאפשר שיתוף והעברת ידע וגם לאפשר שקט ושמירת פרטיות. העובד על פי תפיסה זו אמור לנוע בחללים שונים בהתאם לצורך, ולכן, אולי התפיסה של משרד קבוע אבד זמנה?

אז אם אתם מתכננים תהליכים של חדשנות, שיתוף, יזמות וזרימת מידע, כדאי לכם לבחון את "הקירות". האופן בו מובנית ומעוצבת הסביבה בה פועלים העובדים משפיע על התפוקות שלהם, על התהליכים בארגון וגם עשוי לשקף את התרבות הארגונית.

3-teamlab-design-pikiv-office