למידה חברתית – רשמים מכנס ההדרכה והלמידה

12 בפברואר 2013 | נכתב ע"י

רשמים בעקבות הכנס השלישי להדרכה ולמידה במאה ה-21, של בית הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למנהל.

.

לא רק ידע

"שעות על גבי שעות של הרצאות מסדרת ההרצאות הדיגיטליות TED ממתינות לי בתור, שאצפה בהן" מספר פרופ' אורן קפלן, דיקאן בית הספר למנהל עסקים, אשר הרצאתו פתחה את הכנס.

בעולם ה-web2  הידע לא נמצא רק אצל המרצים אלא גם אצל הלומדים, וכמובן ברשת האינטרנט.

יש הרצאות, מאמרים, סיכומים, הכל זמין און-ליין. אוניברסיטאות מעלות קורסים שלמים לרשת, חינם אין כסף, אבל האם אנחנו אכן נכנסים ויושבים לצפות באלו באופן עקבי, שלא לדבר על לקרוא?!

המודל ההיברידי

לאור השינויים הטכנולוגיים, נגישות וזמינות המידע, נדרשות האוניברסיטאות להתאים עצמן לעולם המשתנה ולקהל, דור Y  ברובו, שצרכיו והתנהלותו שונים ממה שהכרנו עד כה. "בדומה לחברות הסלולאר, אשר בעבר מכרו בעיקר זמן אוויר וסיפקו פלטפורמה וכיום עברו להציע בעיקר תוכן, על תחום ההשכלה הגבוהה להשתלב בתהליכים המתרחשים" טוען פרופ' קפלן.

ומה הוא מציע? לעבור למודל משולב.

"המודל ההיברידי" הוא קורא לזה. מצד אחד, יש מגמה של העברת חלק מהתכנים לרשת. שיעורים לתואר ראשון בבי"ס למנהל עסקים מצולמים ומועלים לפורטל הלימודים, וסטודנט כבר לא מפסיד חומר אם נקרא למילואים או היה בנסיעה לחו"ל. בנוסף, יש מקום יעודי בו סטודנטים יכולים להעלות סיכומים לטובת כל הקבוצה, באופן רשמי בפורטל של המכללה (ואף מתגמלים סטודנטים חרוצים אשר עושים זאת בצורה מסודרת).

למידה זו היא למידה שכל אחד עושה לבדו ובזמנו.

לצד זאת, יש הבנה כי קיים גם צורך חברתי- צורך בלמידה המתבצעת באופן שיתופי, צורך בקשר אנושי. יש רצון למסגרת תומכת, שתיתן דחיפה לחוסר המשמעת הטבוע בכל אחד בהיותו סטודנט… (ובינינו, גם אצל מי שלא סטודנט). וכך, הוקם במכללה "HUB למידה". מרחב ייעודי שבו נפגשים סטודנטים, מרצים ומתרגלים, ולומדים מחוץ לכיתה, מחוץ להרצאה החד כיוונית, בקצב האישי של כל סטודנט ובקבוצות למידה. כלומר, הלמידה הפכה גם לתהליך חברתי חוויתי. כמו שהרבה יותר כייף לראות משחק של "מכבי" ביחד :-).

.

.

למידה חברתית בארגונים

תהליכי הלמידה בארגונים משתנים גם הם. בכנס השתתפו נציגים מארגונים שונים בהם קומברס, מכבי שירותי בריאות ו- Learni, אשר שיתפו בדוגמאות ללמידה חברתית בארגונים בהם הם עובדים.

למידה חברתית מתייחסת לתהליכי למידה בהם הפרט לומד באמצעות אינטראקציה עם אחרים. הלמידה היא שיתופית. דוגמאות לכך ניתנו בכל ההרצאות בכנס, למשל:

חני שקד, מנהלת פיתוח הדרכה בקומברס, הדגימה למידה חברתית שמתבצעת בחברה על ידי שימוש בתוכנת Answers : פורום למומחי תוכן של מוצרי הארגון, הנעזרים זה בזה ע"י העלאת שאלות במערכת וקבלת תשובות בזמן אמת מקולגות מאחת מ-56 המדינות בהן החברה פעילה. או צפייה בהרצאות בזמן אמת ע"י מערכת המאפשרת לא רק צפייה ב-streaming, אלא העלאת שאלות למרצה בזמן ההרצאה, אם בצ'אט ואם בקולו של השואל. ההרצאות כמובן נשמרות בספרייה בארגון, וניתן לחזור אליהן לצפייה בזמן מאוחר יותר, וטוב שכך.

למה?

לפי שלי גורדון, מרצה במחלקה לייעוץ וניהול משאבי אנוש במכללה למנהל, מחקרים מראים שאנו זוכרים רק 50% מההרצאה כבר אחרי שעה, ופחות מ-20% אחרי 48 שעות משמיעת ההרצאה…

אז מה נאמר לכם, מזל שכתבנו נקודות למחשבה תוך כדי!

.

הפוסט נכתב בשיתוף עם  שירלי רוזנברג