לימודי MBA בייעוץ וניהול משאבי אנוש, לימודי ייעוץ ופיתוח ארגוני, לימודי התנהגות ארגונית – מה לבחור?

9 בפברואר 2012 | נכתב ע"י


האם אתם מתלבטים מה ללמוד? לא בטוחים מה באמת מתאים לכם ומה כדאי?

כבוגר לימודי תואר שני במנהל עסקים, MBA , התמחות במסלול לייעוץ וניהול משאבי אנוש במכללה למנהל, אני פוגש פעמים רבות במתעניינים ללימודי תואר שני השומעים על המסלולים השונים הקיימים במוסדות השונים ומתקשים להבחין ביניהם ולבחור מתוך השפע הקיים.

אספר רק על המסלול בו למדתי ועל הבחירה במסלול זה… למדתי במסלול לתואר שני במנהל עסקים, MBA, התמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש, אשר כוללת  2 תתי התמחות: ניהול משאבי אנוש והדרכה ולמידה בארגונים.

בשיחה עם אחת הבוגרות של התוכנית, דפנה דה לוי, העובדת במחלקת משאבי אנוש של קוקה קולה ולמדה גם היא בתוכנית ההתמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש, עלו דברים מעניינים וחשבתי שהיה כדאי להעלותם על הכתב ולשתף בפוסט. אולי זה יעזור לחלק מהמתלבטים.

רגע לפני קריאת הראיון חשוב לי לומר שאני "משוחד" כבוגר התוכנית וכפעיל בקהילת הבוגרים והסטודנטים. למעשה אני כבר בחרתי. יחד עם זאת, אני מאמין שהבחירה של סטודנטים בתחום זה או אחר מאד משמעותית להנאה והצלחה שלהם בלימודים, ולפעמים באמת קשה להחליט ולבחור מה ללמוד, במיוחד לאור ההיצע הרב של תכניות הלימוד הקיימות.

אלו הדברים שדפנה דה לוי סיפרה לי בראיון כששאלתי על הבחירה שלה:

דפנה, ספרי לי על הסיבה שבחרת במסלול של מנהל עסקים ולא במדעי התנהגות:

אני בוגרת BA במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. בתום הלימודים התלבטתי רבות באיזה מסלול תעסוקתי לבחור, במסלול הטיפולי או במסלול העסקי – משאבי אנוש בארגון. לבסוף בחרתי באחרון שבדיעבד התאים לי יותר.

אני רואה את מחלקת משאבי אנוש בארגון כשותף עסקי לאגפים ולהנהלת החברה. למעשה, התואר הראשון לא נתן לי את הכלים היישומיים הנדרשים להתמודדות עם התפקיד הן מבחינת הפן העסקי כגון היכרות עם דוחות כספיים וניתוח תקציב, והן מבחינת הפן המקצועי, כגון: הדרכה, גיוס, פיתוח ארגוני, שכר ותגמולים, דיני עבודה וכד'. כלים אלו, לטעמי, הינם קריטיים לניהול משאבי אנוש בארגון.

לכן, כשהתלבטתי בין לימודי MBA בהתמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש לבין לימודי ייעוץ ופיתוח ארגוני בחרתי בראשון משום שראיתי את עצמי עובדת בארגון ולא כיועצת חיצונית.

סיבה נוספת לבחירתי מקורה בתפיסה שלמנהל משאבי אנוש בארגון נדרשים שני כובעים:

  1. היכרות עם עולם העסקים. מנהל משאבי אנוש הינו מנהל בארגון על כל המשתמע מכך, וככזה הוא שותף עסקי. עליו להכיר את עולם התוכן של העסק ולהבין את התהליכים העסקיים, בהם, למשל: חשבונאות, שוק ההון, תפעול, מערכות מידע ועוד.
  2. היכרות עם עולם ניהול משאבי האנוש. על מנת לנהל את מחלקת משאבי אנוש נדרשת היכרות עם כל עולמות התוכן השייכים לתחום. בהם, בין היתר: הדרכה, פיתוח ארגוני, גיוס, שכר ודאגה לפרט.

המסלול שבחרתי, מנהל עסקים בהתמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש, משלב באופן נפלא בין השניים ומלמד הלכה למעשה את תפקידו של מנהל משאבי אנוש בארגון.

האם הלימודים ענו לך על צרכים אמיתיים בתפקיד? על אילו?

הלימודים בהתמחות הספציפית שבחרתי  נתנו לי כלים ישומיים רבים בתחום ניהול משאבי אנוש: ניהול הדרכה, פיתוח ארגוני, שכר ותגמולים ודיני עבודה. חלק נכבד מהחומר הנלמד אני מבצעת הלכה למעשה בעבודתי היומיומית. התואר הראשון לימד אותי איך ניגשים לחומרים אקדמיים וסיפק לי רקע מקצועי תיאורטי, אך פחות מעשי.

יש לך טיפים למי שעומד/ת בפני ההחלטה היום?

ללימודים הללו כדאי להגיע עם בשלות ברמה היישומית והמקצועית. לכן, כדאי ללמוד את התואר תוך כדי עבודה על מנת להכיר את עולם התוכן הארגוני. בנוסף, הרבה מעבודות הגמר בקורסים השונים, והפרקטיקום שביצעתי, עסקו בעולם התוכן והמושגים איתם אני מתמודדת בעבודתי היומיומית, וכך, חלק מהמסקנות אני מיישמת בעבודתי. למשל, בחינת השכר והתגמולים בחברה, הובלת תהליכי שינוי ארגוניים (הוצאה למיקור חוץ של אחת מהיחידות), שינויים במבנה הארגוני וכן הכנת תכניות חניכה והכשרה לתפקידי ליבה באגפים שתחת טיפולי.

…………………………………………………………………………………………………………………

.

אני לא יודע אם באמת הדברים עזרו לכם להחליט, אני מניח שהם מבטאים חלק מההתלבטויות שלכם. הדבר הטוב ביותר, בעיני, הוא להתחבט בקול עם אנשים אחרים, לבוא לפגוש את המרצים מתוכניות הלימוד השונות, לשמוע חוויות של בוגרים וסטודנטים ואז לבחור.

בהצלחה!!!