חרדת ביצוע-מה עושים עם זה?

9 במרץ 2016 | נכתב ע"י

השנה, במסגרת כנס ההדרכה והלמידה, בחרנו לשלב הרצאות קצרות וממוקדות הנוגעות לתהליך הכניסה של עובדים לארגון.

ההרצאה השלישית בסדרה נגעה בחוויה הרגשית של העובד בעת כניסה לארגון.

שלי ברודיא שטיין סיכמה את עיקרי הדברים.

להלן המצגת וסיכום קצר של ההרצאה של  גברת הדר שני.

 

hadar

הדר הציגה את זווית העובד בחווית הקליטה, את תפיסותיו והרגשתו, ודיברה על חוויה שנקראת 'תסמונת המתחזה' IMPOSTURE SYNDROME.

תסמונת המתחזה מתיחסת לפחד שהפרט מרגיש כשהוא עומד למבחן ויוצא מאזור הנוחות שלו. הוא מרגיש שקפץ מעבר למגבלות של היכולות שלו, וקולות פנימיים מטילים ספק ביכולותיו ובהתאמתו לתפקיד אליו התקבל או לביצוע המשימה המוטלת עליו. לא ברור לו כיצד קיבל את התפקיד – כנראה מישהו טעה, ועוד רגע יבין שהוא לא מתאים.

מדובר בחוויה רגשית שלילית שהאדם מרגיש שהוא לובש איזו שהיא תחפושת ועוד שניה 'יעלו עליו' ויבינו שהוא מתחזה – לא שייך, זה גדול עליו. כמעט שאין אדם שלא חווה פעם את ההרגשה הזו.

החשש הזה, שעוד שניה הסביבה תגלה שהטעיתי את כולם ואני לא מתאים לתפקיד, יכול להוביל לחרדת ביצוע ולפגוע הן בתהליך הלמידה בכניסת העובד לתפקיד והן בביצועיו.

תהליך הלמידה שם את העובד החדש בתחושת איום – הוא מרגיש חשוף, ולכן בשלב זה החרדה שלו מתעצמת, הרי לו עצמו יש ספקות לגבי התאמתו לתפקיד החדש, ולכן מתנהל מתוך תחושה שעוד רגע הוא ייכשל, ואז יתברר שהוא 'הערים על כולם בדרך לתפקיד'.

הרגשות השליליים הללו פוגעים בתהליך הלמידה עקב דילול משאבים – העובד נדרש לנתב משאבים רבים להתמודדות עם החוויה הרגשית ולכן משקיע פחות משאבים בתהליך הלמידה עצמו. לאור זאת, בתהליך כניסת עובדים חדשים לארגון ובעת הדרכת עובדים ומנטורינג צריך לתת את הדעת למקום הרגשי של העובד, על מנת להבטיח למידה אפקטיבית.