גיוס ברשת- נקודות שכדאי לזכור

13 ביוני 2011 | נכתב ע"י

גיוס ברשת- שתי מילות קסם שנשמעות לאחרונה שוב ושוב… המדובר באחד הנושאים החמים של משאבי אנוש בכלל, ותחום הגיוס בפרט, ונראה כי הוא כאן כדי להישאר. אז איך מגייסים ברשת? מה היתרונות והחסרונות? לאן זה צפוי להגיע? אתם שאלתם, אנחנו פה כדי לענות. ערכנו ראיון עם אפרת אגסי, כוח עולה בתחום של איתור עובדים באמצעות רשתות חברתיות בעלת ניסיון של 3 שנים בתחום.

1. ספרי קצת על עצמך.

בלוגרית, גיקית, חיה ונושמת רשתות חברתיות, בת 30, מתגוררת בת"א, עומדת להתחתן. על קו התפר של דור Y מבחינת השנתון, אבל בכול מובן אחר Y מובהק, מילדי שנות ה-80 שגדלו על האינטרנט. לומדת לתואר שני במנהל עסקים במכללה למנהל, התמחות בייעוץ וניהול משאבי אנוש, עובדת בגוגל בתחום הגיוס.

איך נכנסתי לתחום הגיוס ולמה?

למדתי תואר ראשון במדעי ההתנהגות ומיד אחר כך התחלתי תואר ראשון בעבודה סוציאלית במסלול יעודי לתואר שני בעבודה סוציאלית במטרה להיות מטפלת קלינית. במקביל ללימודים צברתי ניסיון של 5 שנים בתחום שימור הלקוחות בחברות שונות כסטודנטית.

באמצע שנת הלימודים הראשונה בעבודה סוציאלית עברתי לעבודה בחצי משרה בחברת השמה. בתום שנת הלימודים, לאחר התלבטויות ארוכות, החלטתי להתמקצע בתחום הגיוס מתוך הבנה, שאהבה לעבודה עם אנשים לא חייבת להיות טיפולית בהכרח וישנן אפשריות נוספות. שבועיים מתום הסמסטר כבר עבדתי במשרה מלאה כרכזת גיוס להייטק.

תחום הגיוס ברשת התחיל להתפתח אצלי ב-2008 בתקופת המשבר הכלכלי, כאשר חברת ההשמה בה עבדתי נקלעה לקשיים ולא הצליחה לייצר מספיק עבודה. אחרי שנה וחצי של עבודה כרכזת גיוס התקדמתי לניהול צוות קטן של מגייסות תוכנה ומתאמות גיוס וכמה חודשים אחר כך כל הצוות פוטר עקב קיצוצים. השעמום וחוסר המעש בחודשים הראשונים השאירו אותי עם לא מעט זמן פנוי שאפשר לי לצאת לארועי נטוורקינג, אשר בעקבותיהם נחשפתי לתחום המדיה החברתית. תחום זה ריתק אותי אך לצערי בחברה שבה עבדתי באותה תקופה, חסמו את הגישה לאינטרנט לכל העובדים למעט גישה ללוחות דרושים. לאחר בקשות חוזרות ונשנות בתואנה שיש לי רעיון חדשני לגייס עובדים, קיבלתי היתר מיוחד לגלישה חופשית באינטרנט. לאחר הכרת פייסבוק ולינקדין לעומק התחלתי להתייחס אליהם כמאגר נתונים לכל דבר ועניין. לא אשכח את הגיחוך של הקולגות שלי בארוחות הצהרים כשהייתי מספרת להם איך על המאגר החדש שמצאתי ועל הפוטנציאל שלו.

לאחר כשנה הצעתי לערוך סדנת גיוס ברשת למנהלי הסניפים של החברה ובניתי סדנה מוצלחת של חצי יום. הסדנה והצלחתה מיתגה אותי בתוך החברה, עזרה לי בבניית הקשרים שלי בקהילת המדיה החברתית (נפגשתי עם אנשי מדיה שעזרו לי וייעצו בבניית הסדנה) ובעיקר הרחיבה את הידע האישי שלי. הבנתי שזה משהו שמעניין אותי להתעסק איתו בהמשך והתחלתי לבנות באופן בלתי רשמי את מיתוג המעסיק שלי ברשת, כגון פתיחת כרטיס פייסבוק, לינקדין וטוויטר וניהולם ובמהרה קיבלתי חצי משרה רשמית בנושא.

כמה חודשים לאחר הסדנה קיבלתי הצעת עבודה למשרה מלאה בתחום הגיוס ברשת מחברת השמה אחרת ושבעה חודשים אחר כך הגיעה ההצעה מגוגל.

2. ספרי על תפקידך הנוכחי- איך מתנהלת עבודת היום יום שלך?

אחראית על איתור מוקדם לתפקידים טכנולוגים למרכז המחקר והפיתוח של גוגל עם דגש לישראל אך גם ללוקיישנים האחרים כמו אירופה וארה"ב.

אני חלק מצוות גלובלי של עובדים שאחראים על האיתור המוקדם במדינות אירופה אחרות וחלק מצוות גיוס מקומי בישראל.

גיוס ברשת

3. כיצד התפתח תחום הגיוס ברשת?

תחום הגיוס ברשת התחיל להתפתח לפני כ-5 שנים בארה"ב מעט אחרי התפתחות תחום המדיה החברתית. באופן כללי כיום יש עשרות, אם לא מאות, רשתות חברתיות בעולם, אך בארץ הרשתות הפעילות הן פייסבוק, לינקדין ומעט טוויטר. התחום בארץ התחיל לצבור תאוצה בשנתיים האחרונות בלבד, בתחילה בעיקר בתחומי הגיוס להייטק ולאט לאט התחיל לחלחל בגיוסים בתחומים נוספים.

כאשר התחלתי את תפקידי בתחום הגיוס ברשת בחברת השמה (אותה חברה אשר ממנה גויסתי לגוגל), הייתי העובדת הראשונה במשרה מלאה בתחום הגיוס ברשת וכמעט שנתיים אחרי, מספר המשרות הללו הולך וגדל הן מהפן השיווקי והן מהפן המכירתי של Head-Hunting ברשתות.

4. מהן הנקודות המרכזיות, החשובות ביותר, בתהליכי גיוס ברשתות?

חשוב להבין שתהליך הגיוס ברשתות בעצם מדמה תהליכי גיוס מפה לאוזן והרשתות החברתיות הן כלי המעצים ומשכלל את הכוח של השיווק מפה לאוזן. גיוס ברשת בפן השיווקי שלו הוא ריצה למרחקים ארוכים ודורש סבלנות ואורח רוח.

שימוש נכון ואפקטיבי בכוח המדיה החברתית הוא שילוב נכון שלה באסטרטגיית הגיוס הקיימת והצבת יעדים מדידים עבורה. גיוס ברשת הוא גיוס חברתי ומאלץ את המגייס לחשוף את עצמו במידה מסויימת ולקיים דו שיח אמיתי וכן עם קהל המטרה שלו. הוא דורש פתיחות לטכנולוגיה ולעולם המדיה החברתית ולכן מתאים לאנשים שאוהבים דינמיות וחדשנות בסביבת עבודתם.

5. לאן נושבת הרוח? לאן זה הולך ולאן את צופה שזה יגיע?

גיוס חברתי אינו טרנד חולף כפי שרבים צפו והוא כאן להישאר. אחד מהדברים הבאים שמדברים עליהם כבר היום הוא פיתוח ובנייה של קהילות טאלנטים.

מגייסים רבים ילידי דור Y ישתלבו בתפקידי גיוס ויביאו איתם את הרוח הצעירה והחדשנית של השימוש ברשתות חברתיות. עבורם הגיוס ברשת יהיה טבעי ומגייסים ותיקים יותר שלא ישתלבו ימצאו את עצמם לא רלוונטים תוך כמה שנים.

6. מתי הגיוס ברשת הוא האפקטיבי ביותר (לאיזה משרות, באילו סיטואציות, אמינות)?

גיוס ברשת יכול להיות אפקטיבי לכל מי שקהל המטרה שלו נמצא ברשת וזה רלוונטי היום כמעט לכל התחומים. האתגר הוא לאתר היכן הקהל שלך נמצא ולמצוא את הדרך הנכונה להגיע אליו לבנות עימו מערכת יחסים ודו שיח.

התחומים הנפוצים ביותר כיום לגיוס ברשת הם כמובן משרות טכנולוגיות, עם תפיסה שהם נמצאים יותר ברשת. אני מאמינה שהפוטנציאל רחב הרבה יותר, רק צריך להכיר את הקהל שלך ולדעת היכן לחפש אותו.

ישנה נטייה לא לסמוך על חומרים שישנם ברשת כפי שאין אנו סומכים על כתבות בעיתון. אך הפלטפורמה החברתית היא אמינה במיוחד. מחקרים מראים כי אנשים יטו למסור מידע אמיתי ורלוונטי כאשר הם מקושרים לאנשים רבים שמכירים אותם ורשתות חברתיות הן דוגמא מצויינת לכך. קחו לדוגמא את פרופיל הלינקדין והפייסבוק של אנשים. מתן מידע שגוי בהם יתגלה במהרה, כי מרבית האנשים שמקושרים אליך ידעו שזה מידע לא אמיתי.

7. האם תוכלי להצביע על היתרונות המרכזיים בתחום?

גיוס ברשת התחיל כיתרון תחרותי באוקיינוס כחול וכיום אלו כישורים שהופכים להיות חובה לכול מגייס. היתרון התחרותי יהפוך להיות ברמה של אותם כישורים והניסיון עצמו של המגייס. אם פעם דף מעריצים בפייסבוק ופרסום של כמה משרות עליו היה חדשני או פתיחת דף טוויטר וקבוצת לינקדין נתפסו כמתקדמים, כיום על חברה יהיה להתאמץ הרבה יותר ולהתחרות מול חברותיה ביצירתיות הקמפיין, כמה הוא פגע בקהל המטרה וכמה הצליח לפגוע ביעדים שהוצבו.

דוגמאות לקמפיינים שנעשו בישראל: קמפיין הגיוס של משטרת ישראל שהעלו אתר חדש ועמוד פייסבוק מתופעל היטב, חברת הייטק גדולה ששכרה אמן ידוע לקדם את הגיוס שלה ונראה שגם אחת מספקיות האינטרנט מתכננת  קמפיין גיוסי בפייסבוק אחרי הרבעון המצוין שהיה לה.

8. מהן המגבלות של גיוס באמצעות הרשת?

המגבלה העיקרית היא היכולת למדוד ROI במובנים של כמות איושים והמקור ממנו הגיעו המועמדים. זוהי פעילות הדורשת ריצה למרחקים ארוכים, מכיוון שלוקח זמן לראות תוצאות אמיתיות. פעילות ברשת היא לא באמת חינם כפי שרבים נוטים לחשוב וצורכת כסף או משאב של זמן שלעיתים שווה הרבה יותר.

גיוס ברשת הוא חלק מפעילות השיווק אך חלק מחברות ההשמה ומחלקות הגיוס עדיין לא מבינות את עולם השיווק ואינן עובדות עימו בשת"פ פורמאלי. בנוסף, גיוס ברשת דורש מידה של חשיפה עצמית אל מול הקהל, דבר שאינו מתאים לכל המגייסים.

9. מנקודת מבטו של מחפש העבודה- איך כדאי לבנות/להציג את עצמך ברשת על מנת שימצאו אותך למשרות נחשקות?

דבר ראשון, מחפש עבודה צריך לחשוב כיצד הוא היה מעוניין להיות ממותג. כלומר כיצד הוא היה רוצה שהמעסיק הפוטנציאלי יתפוס אותו ועל פי אותה התבנית לעצב את קורות החיים שלו, הפייסבוק והלינקדין שלו, בהתאמה לחוקים של כל פלטפורמה חברתית.

כלומר, בלינקדין להתמקד בפן המקצועי על ידי כתיבת מילות באז מקצועיות מתאימות, העלאת חומרים מקצועים כגון פרזנטציות שהכנת וכדומה. בפייסבוק, להקפיד אילו תמונות אתה שם ולא רק אילו אתה לא שם. לדוגמא: ריבוי תמונות של נשים עם הילדים יכול ליצור רושם על סדר עדיפיות מסוים לעומת ריבוי תמונות מאירועים או כנסים מקצועיים. יש לזכור שמנועי החיפוש מאנדקסים הכול וחלק מהדברים לא תוכלו למחוק בהמשך ולכן יש לחשוב היטב על הגדרות הפרטיות שלכם ברשתות החברתיות.